Thursday, February 26, 2015

Sambal Belimbing Itam..

Menu makan skrg pun dah ikut trend.  perasan tak? skrg yg tgh top org buat sambal belimbing hitam.. tak caya ko google..resipi ringkas pun berturut2 org bg resepi sambal belimbing ni.. aku mmg mudah terjebak terutama bab makanan sedap..ahaha.. sbnarnya dulu adik aku yg rajin order online sambal ni. aku tukang makan.. eheh.. baru2 ni kebetulan belimbing kat umah mak berbuah lebat sgt..dari jatuh ke bumi, baik aku sembahkan utk hadiah tekak dan perut. ehehe..tergerak nak try masak sendiri. org kata susah.. iyeee, ya rabbbiiii mmg serius leceh..patut la org jual mahal.. 







hasil memetik ari tu..dpt la dlm 2 tin biskut. kecutkan belimbing + garam..masak atas api yg kecikk slow (hampir 13 jam)..jgn letak air sbb belimbing akan keluarkan air. masak sampai air belimbing ni kering sendiri & jadi itam.  aku guna tin biskut sbb kalau periuk, nanti susah nak sental. tin ni lepas guna ari tu aku campak jek kat belakang.. berkarat tau..

2 tin biskut ni mengecut dpt tak smpai 1 tin pun.. hasil lepas kecut jadi itam.. aku tak amik gambau pasal masa belimbing ni siap dikecutkan tukang masak pun dah ruper zombie..stress.. tension menunggu.. tension kena sound ngan adik aku..bila long nak siap nih? ..agak2 minggu depan kot baru dpt merasa sambal ko nih.. ahahah.. dapur 2 tungku.. time tu la masing2 sebok nak masak air, nak panas lauk..nak masak cekodok bagaii.. hai la.. ahahha..tak kira lagi tension tgk jelingan mak aku (takut gas abis le tuh) ahahha.. kalau tak de jati diri yg tinggi, jgn berani2 nak kecutkan banyak2.. skit2 jek dulu.. aku ni jenis tamak haloba.. tu yg terus first time terus buat 2 tin..

tapi puas ati uollss.. aku dpt dlm satu bekas eskrem dan simpan dlm fridge.  dah selamat pun jadi the real sambal belimbing hitam..selamat dah aku jamu family aku :D.. tapi, tak menjadi sgt mcm org jual tu.. agaknya sbb aku tak masak kering2 sgt kot. takpe, byk lagi dlm peti ais tu.. 2nd trip nnti aku buat kering2.. boleh simpan lama.. hajat hati memula kan.. konon2 nak jual .. tapi skrg, pk juta2 kali kalu nak menjual..ahaha.. aku campur dengan ikan bilis+bawang+cili api..tumbuk semua bahan2.. tumis. resepi ni pun ajaran ibu mertua ku.. belimbing yg dah siap ni boleh masukkan dlm masak lemak, sambal belacan.. segala bagai ikut kreativiti tekak masing2.. nak makan ratah macam tu pun boleh (kalau korang sanggup). oh ye.. bila masak, tak payah letak garam lagi ye.. sbb belimbing yg aku kecutkan ni aku letak garam siap2.. karang dari nak makan sedap, dpt darah tinggi pulakkk..:D

No comments:

Post a Comment