Thursday, February 5, 2015

Mulut Tempayan VS Mulut Manusia..

  guggle..
Tajuk dah mcam karangan peribahasa melayu gitu...ehehe

Sebenarnya aku sgt2 bersyukur sebab apa pun yg berlaku, baik atau buruk.. aku sentiasa ada adik-beradik (termasuk adik ipa yg baik) & keluarga yg sgt2 memberi sokongan pada aku.. sokongan dari segi nasihat, masa, bantuan tenaga, wang ringgit mmg tak berkira.. syukur..smga Allah memberi rahmat atas budi baik mereka.. 

Aku bersyukur bila mereka2 ni ada dgn aku dan beri aku semangat bila mana aku kena soklan2 cepumas/soklan bodo yg menyakitkan hati...dan, kita ni mmg kena sentiasa belaja menjawab. bukan berkurang ajar, tapi.. itu je cara mengajar balik mereka2 (si penyibuk) yg menyoal tanpa memikirkan perasaan org lain..

- Dapur ko kecit sgt la.. kalau aku, yg paling penting dapur..kena luas..
Eh.. kalu dapo jek luas, jarang masak pun tak guna..(jwb aku dlm ati)
Bukan nak tido kat dapo nak kena luas2.. (jwb adik aku)
Punggung aku bukan lebar sgt mcm punggung ko..smpai takut tak dpt bergerak kat dapur ni.. (jwb somi aku)...ahahah..

- Kenapa hall kecit sgt.. 
Eh cukup la ni utk kami anak beranak.. buat apa nak besar2 sgt.. (jwb somi aku)

- Kabinet ko ni tinggi sangat.. mmg tak sampai la..
Memang sengaja buat tinggi.. byk boleh isi.. tupperware dia jek dah setengah rumah (jwb somi aku)

- Longkang ko ni tutup ngan batu eh.. nanti tersumbat la..
ni pesen baru la.. longkang tutup ngan slab..pastu tutup dgn batu 3/4 aggregate (jwb somi aku)

- Salah design rumah ko ni.. ada plak dapur kat sini..eh, kenapa letak bilik sini.. kalau aku.. bilik sana..bla bla bla..
Sukati aku la.. umah aku..seboookk jek (jwb adik aku)

- Patutnya kena letak ekon sini.. panas..
Bak la sini duit (jwb adik aku)

- Naper tak pasang cctv & alarm satu rumah? buat wiring jek dulu..nanti alarm pasang kendian..tak de la nanti bertebuk2 kemudian.. nanti dinding jadi buruk..
Bak la sini duit (jwb adik aku)

- Naper tak pasang itu..kenapa pasang ini..kenapa tak beli brand itu..naper beli brand ini.. naper tak buat itu..buat ini.. 
Kalau aku byk duit.. lagi pandai aku pk semua ini..tak payah ko nak bg idea.. ha..ko buat la kat umah ko..aku tak mampu (jwb aku)


- La.. naper tak buat stor siap2 kat luar? kan senang.... 
Umah aku tak byk 'sampah' mcm umah kau (dlm ati jekkk..ehehe)

- Naper ko tak beli MPV (berderet2 la jenama disyorkan)..anak ko dah ramai...
Kalu aku byk duit, jgn kata MPV.. helikopter aku beli!!...


kesimpulannya.. 
Sebenarnya, siapa yg tak mahu pada kesempurnaan.. rumah besar, lengkap serba serbi..tapi setiap org ada keterbatasan masing2.. rezeki yg ada, aku dah cukup bersyukur.. apa yg ada skrg, lebih baik kita hargai. kalau nak ikut hati.. mmg mati la.. sampai bila2 pun ko takkan dpt nak faham hati manusia ni.  Ada saja tak kena di mata org..tapi jgn amik port la..sbb apa pun, akhirnya ko jugak yg akan memikul beban tu.  Org boleh bercakap sahaja..tapi kkdg diorg pun ckp tak serupa bikin.. kannn?..

just be happy..be yourself..and i'm surrounded by great people who inspire me & bring the best out of me.. its more than enough...


No comments:

Post a Comment