Tuesday, February 17, 2015

home made pie apple

semenjak pindah umah ni.. dtg plak rajin.. rajin sgt tu idak la.. tapi lebih skit rajin dari dulu..ahahha.. memandangkan tekak dah lama teringin apple pie mcd.. tapi mcd dah lama kami banned, tak mo subhah kata husband aku.. makanya untuk memenuhi keinginan tekak, aku gigih google resepi apple pie.. comot jgn kira, yg penting rasanya sedap (izinkan lah tukang masak memuji diri sendiri). senang jek lebih2 lagi kalu kulitnya ko beli siap2 kat supermarket..ahahah..  

 

bahan2 inti : 

apple hijau 1 biji  - dadukan
gula 1 sudu
1 sudu teh serbuk kayu manis
perahan lemon skit 
air skit
mentega

dengan api perlahan, panaskan mentega..masukkan gula dan kacau smpai hancur. tambahkan air tunggu sampai mendidih dan masukkan serbuk kayu manis kemudian masukkan epal, perahan lemon..  masak sampai epal lembut.. siap.

kulit dia mcm kita buat kulit karipap.. tapi pada sape2 yg malas mcm aku, sila la beli puff pastry jek kat supermarket tu.. belah 2.. make sure kulit atas yg nak menutup inti tu lebih besar skit dari kulit bawah.. kemudian tekankan tepi2 puff pastry tu dengan garfu.. boleh belah2/hiris/kelar (apa shj asal faham) kulit atas pastry tu kalau nak..kalau rajin lagi, boleh sapukan kuning telur kat puff pastry tu.. goreng dlm minyak yg banyak..api kecil utk elakkan puff pastry tak masak.. tu jek... :D

anak2 aku puji sedap.. pandai mama tiru mcd .a.ahahahah.. ye la.. ye la.. takat beli puff pastry siap mmg la pandai.. cuba aku kena buat kulit dia.. entah apa rupa gamaknya..silap2 korang makan inti nya sajorkk...ahahah..

No comments:

Post a Comment