Wednesday, February 4, 2015

Dream Comes True..

ha.. ni la 'big project' yg aku nak citer tu..

Tahun 2014.. mcm kisah dongeng.. tak pernah terfikir..mimpi & angan2 akan jadi kenyataan.. syukur atas izinNYA..walau apa pun yg org lain kata, kami rasa bahagia sangat2.. impian utk ada rumah idaman akhirnya dimakbulkan.. walau tak seberapa di mata org.. pada kami ini lah 'istana' kami.. tak kesah la apa org ckp..

By the way, aku tipu jek... sbnarnya rumah idaman hendak yg lagi beso dari ni, ada swimming pool bagai.. bilik air nak ada jakuzi.. tapi aku berpijak di bumi nyata.. dah ni jek mampu.. ahahha.. alhamdulillah..

    
pengalaman sepanjang nak mendirikan rumah ni.. :
* duit - (mcm air paip..laju mengalir) mmg kena ada cash in hand..nak rata pokok, nak tambak tanah, kabinet, duit lawyer, duit pelan, wiring, pasang meter.. tu belum kira kipas/lampu dsbnya..
* masa - (ulang alik nak monitor progress).. x leh lepas tangan wei, bukan skit2 duit kuar.. lain la kalu kita ni org kaya, tak suka sok2 boleh buat umah lain.. aku mmg monitor abis2.. mmg aku tuan rumah kekwat.. smpai tiles satu umah diorg kena bukak balik sbb senget.. ada aku kesah? aku kua duit... ahahaha...
* perasaan - (tak lelap tido wei).. asik memikir mcm2 benda.. dengan soklan org2 sekeliling, pastu gossip2 liar pasal tanah yg aku beli ni.. sebenarnya, aku beli tanah kampung (bukan kampung asal aku).. ada la sebahagian org2 kampung situ hairan la mcm mana aku boleh dpt tanah tu.. maka timbul la citer2 misteri nusantara pasal tanah aku ni..Allah.. kami berserah, berusaha juga utk pulihkan tanah ni..akhirnya citer2 misteri tu diam sendiri dan alhamdulillah.. setakat ni semuanya ok sahaja.. emmmm
* percanggahan idea..wah gituu.. - (drawing plan/warna umah pun boleh gaduh) idea dia lain, idea aku lain.. nak ikut yg mana? asik menderhaka pastu mintak maaf.. ada jek la x sependapat ngan hubby.. aku tak paham apa dia ckp.. dia bhgian construction, aku kerani.. dia sebut lain, aku sebut lain..rupanya benda yg sama.. ahaha.. sbnrnya, kena sepakat.. dengar dulu apa dia nak ckp.. baru ko ckp apa yg ko nak.. kena tolak ansur dan sabar sbnrnya.. 
* garang/tegas - (wajib ok!) eheh.. kena tegas dengan kontraktor tau.. dengan kontraktor, ko kena tunjuk pandai tapi jgn memandai2, kena tegas.. kalu tak, byk benda dia tipu..org meniaga, mmg nak untung jek kan? jadiknya kena hati2 dan tegas dengan apa yg ko nak.. mcm aku, dah pilih tiles yg mmg dlm range harga yg kontraktor beri..tetiba masa nak pasang, dia suh aku sign VO..katanya harga lebih.. harus aku amuk..aku suh angkat balik tiles tu semua, tak de tiles tak pe, aku pasang tika getah..mampoooo? byk tau VO..dlm RM1k lebih..giler la.. dh dia tgk aku mengamuk, kontraktor kata 'ok mem.. tak pe... salah kami, kita ambil shj tiles ni' ..sbenarnya aku pun takut kalu dia angkat betul2..tapi harus confident!..ahahaha... aku sgt bernasib baik sbb hubby aku mmg dlm area ni, jadi, kontraktor agak segan juga la...
* jati diri yg kuat - lantakkan apa org nak ckp..kalau ikut ckp org, kita jugak yg merana.. lagi pun, rumah kita.. yg penting kita selesa..iye dak? 

sekarang dah hampir 8 bulan kami pindah ke sini.. rumah lama kami sewakan.  sayang nak jual umah tu.. walau kecit tapi itu lah syurga kami dulu.. beli umah tu masa nak bertunang.. smpai la anak ke-4 lahir, baru pindah.. nostalgia.. rindu umah tu.. 

No comments:

Post a Comment