Monday, September 12, 2011

bunga@roselle

Nak citer pasal roselle..

Asik beli air kordial kan? meh kita buat sendirik jus. Roselle ni bagus sbb anti oksida. Adik ipar aku kata ni benih roselle dari Qatar (ye ke ada tanam menda ni kat Qatar? ke aku salah dgr? eheh)..sbb tu dia besar.. Roselle mesia comel skit.. mmg besar la..penuh tapak tgn. sblm ni aku tgk kat umah MIL aku mmg kecit jek..Aku buat jus dan jem. perghh mesti terkejung ati korang..caya ngan tak jek aku berjaya buat jem..ahahah..nak buat jus mmg senang jek.. korang kopek, rebus+ gula.. dah pekat, tapis, sejukkan masuk dlm botol. hampasnya tadi jgn dibuang, boleh buat jem. roselle yg dah ditapis tadi, campur dengan air skit & gula (gula kena lebih sbb nak pekatkan jem supaya tak cepat kulat)..kacau sampai pekat.. tadaaaa...boleh makan ngan roti, ngan biskut.. seronok sgt la sbb berjaya hasilkan sesuatu yg 'luar biasa' utk family. pada aku buat jem ni mmg luar biasa sbb aku ni mmg tak reti apa.. tapi sebagai isteri dan ibu aku sentiasa berazam utk memperbaiki diri..jadik, walau mcm ni pun aku dah kira luar biasa..eheheh..bangga tuh sbb setiap effort aku sentiasa dpt pujian dari suami & anak2 walau aku tau kkdg2 puji2an tu skdr lakonan.. tak kesah la..ahahah..sempat jugak aku hulur kat mak skit..

beso..kan?
jem roselle

Meh kita share khasiat roselle (aku google nih)..

* Segar & mengembalikan tenaga

* Menghilangkan selsema & sakit tekak

* Meredakan batuk & mencairkan kahak

* Menyihat & mencerdaskan minda

* Mengurangkan stress & mslh sukar tidur

* Mencegah kanser & penyakit kronik

* Menstabilkan tekanan darah tinggi

* Meningkatkan antibody

* Membantu proses pencernaan

* Mencantikkan kulit & awet muda

* Mengurangkan kolestrol yang berlebihan

~Sekian..nanti kita share info makanan yang lain eh..

No comments:

Post a Comment